Bereikbaarheid

Openbaar vervoer waarborgen

Onze rol  

De provincie is opdrachtgever (concessieverlener) voor het openbaar vervoer (OV) in de regio’s Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek. Goed OV is een essentiële voorwaarde om de provincie de komende decennia bereikbaar en leefbaar te houden en de economie verder te laten groeien. Het houdt regio’s aantrekkelijk om te wonen, werken, leren, ondernemen en bezoeken.  

Samenwerkingspartners  

Belangrijke samenwerkingspartners zijn andere opdrachtgevers OV (vertegenwoordigd in het DOVA), Vervoerregio Amsterdam, gemeenten, het Rijk, vervoerders, belangenorganisaties, buurtbusverenigingen en natuurlijk de reizigers.  

Prioriteiten  

De belangrijkste prioriteiten voor 2023 zijn: 

  • Langdurige gevolgen van de coronacrisis in het OV zo goed mogelijk opvangen door het vaststellen en uitvoeren van het transitieplan OV;
  • Verduurzaming van het OV, zoals is vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie (ZE) Regionaal OV per Bus (Bestuursakkoord ZE 15 april 2016):
    • - Noord-Holland Noord 50% ZE;
    • - Haarlem IJmond 70% ZE;
    • - Gooi- en Vechtstreek 100% ZE;
  • Doorvoeren van de vervoerplannen voor onze concessies na de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV);  
  • Voor Noord-Holland Noord wordt gekeken naar een nieuwe toekomstvaste lijnvoering, waarin trein, bus, fiets, etc. geïntegreerd zijn;
  • Uitwerken nieuw beleid met betrekking tot betaalbaarheid van het OV (samen met Vervoerregio Amsterdam) in combinatie met het nieuwe OV betalen (EMV);
  • Komen tot nieuw beleid voor: vervanging van DRIS-panelen (dynamische reizigers informatie systemen) in onze concessies en abri's in Noord-Holland Noord;
  • Deelname aan het convenant landelijke OV-toegankelijkheid. 

Omgevingsfactoren  

  • Vervoerders hebben het zwaar als gevolg van de gevolgen van de coronacrisis. De impact op onze samenleving is groot en de impact op het toekomstig OV-gebruik op korte en lange termijn is nog niet te overzien. We houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zolang het OV-gebruik niet terug is op het niveau van voor de coronacrisis, is steun van de rijksoverheid onontbeerlijk om grootschalige afschaling van het OV-aanbod te voorkomen. Samen met onze vervoerder en de andere opdrachtgevers in het OV werken we hard aan het terugwinnen van het vertrouwen bij de reizigers en een financieel gezonde sector via het Transitieplan OV 2021-2025.
  • Samen met NS en de regio aan de slag met het opstellen en uitvoeren van acties die voortkomen uit de actieprogramma’s voor de spoorcorridors in Noord-Holland.
Deze pagina is gebouwd op 09/01/2022 12:35:56 met de export van 09/01/2022 12:15:37