Financiële begroting

Uiteenzetting financiële positie

De wijzigingen in deze begroting ten opzichte van de ontwerpbegroting zijn voornamelijk het gevolg van de verwerking van de financiële kaders en de voorstellen zoals geschetst in de kaderbrief 2023. Deze begroting bevat echter ook een aantal nieuwe ontwikkelingen.  Het betreffen met name exogene en onvermijdelijke bijstellingen. De mutaties die nieuw zijn in deze begroting zijn hieronder nader gespecificeerd en deze worden onder de tabel toegelicht.

Totaaloverzicht nieuwe mutaties begroting 2022 – 2025 (bedragen x € 1.000)

Operationeel doel en toelichting begrotingsmutatie
(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

1.1.1 Functioneren van Provinciale Staten faciliteren
Door het tekort aan personeel bij ons oude cateraar waren wij genoodzaakt om van cateraar te wijzigen. Daarbij zijn het aantal bijeenkomsten gestegen en de prijs per verzorgde dag is gestegen.

80

80

80

80

1.2.3 Rijstaken commissaris van de koning uitvoeren
Als provincie vinden we het wenselijk om het historisch besef en de bewustwording rondom thema’s als vrijheid, veiligheid en discriminatie in de provincie te stimuleren. Daarom is in 2022 een subsidieregeling vastgesteld waarmee de provincie activiteiten ondersteunt die zijn gericht op herdenken, koesteren en vieren van markerende gebeurtenissen en/of personen uit de geschiedenis van Noord-Holland. Er is in 2022 groot beroep gedaan op deze regeling en hebben geconcludeerd dat de huidige subsidieplafond niet toereikend is en verhogen op basis hiervan het subsidieplafond.  

80

80

80

80

2.2.1 VTH taken uitvoeren en coördineren
Bij de kaderbrief zijn 2025 middelen aangevraagd voor het uitvoeren van de VTH-taken, transitie naar groen staal en gezondheidsonderzoeken. Echter de inzet voor het uitvoeringsprogramma Tata 2020-2022 Roadmap Plus/ ZZS/ kwartiermakers groenstaal omgevingsdienst zal ook na 2025 nodig zijn.

339

3.2.5 Grondbeleid uitvoeren t.b.v. provinciale doelen
Actualisatie verkopen strategische grond groen en beheer onroerend goed.

-33

35

126

126

4.1.1 Mobiliteitsbeleid opstellen
Bijstelling IPO bijdrage

-37

-

-

-

4.1.2 Mobiliteitsbeleid uitvoeren
Terugbetaling van het verleende voorschot aan MRA-E.

-84

-

-

-

4.3.1 Netwerkmanagement en verkeerskundige beheer uitvoeren
Er wordt in de begroting structureel € 32.000 bijgenaamd voor i.v.m. hogere brandstofkosten.

32

32

32

32

6.1.1 Ruimtelijke vestigingsklimaat bevorderen
Op 8 juli 2021 heeft de AVA het principebesluit genomen de RON NV te ontbinden, leningen zijn ondertussen ingelost bij de BNG daarmee komt de borgtochtprovisie Bedrijventerrein Westzaan Noord CV te vervallen.

48

48

48

112

6.1.3 Een veerkrachtige en duurzame arbeidsmarkt bevorderen
De subsidieregeling omtrent campusvorming (een centraal sturingsinstrument vastgesteld in de Uitvoeringsagenda Arbeidsmarkt en Onderwijs 2021-2023, door GS op 30 november 2021) is verschoven naar 2023. Ook in 2023 zijn hier gelden voor gereserveerd. Er is gekozen om hiervoor 1 regeling op te stellen en de regeling in zijn geheel in 2023 te laten lopen.

565

-

-

-

Uitkering provinciefonds
De opbrengsten uit het provinciefonds zijn bijgesteld op basis van de meicirculaire 2022, hogere accressen zorgen voor een hogere uitkering.

-15.069

-22.127

-13.363

-707

8.1.3 Dividend
Het verwachte dividend van PWN wordt verlaagd.

630

630

630

630

8.1.4 Financieringsfunctie
De rentebaten zijn geactualiseerd. Het betreft diverse kleinere wijzigingen.

-12

-11

-11

-11

8.1.7 Vennootschapsbelasting
Op basis van de geactualiseerde winstverwachting van Polanenpark is de te betalen vennootschapsbelasting bijgesteld.

1.077

-

-

-

8.1.8 Overhead
In de meicirculaire van het provinciefonds is € 72.000 extra opbrengst toegekend voor 2023 in het kader van de Wet Open Overheid.

72

-

-

-

8.2.1 Stelposten
Bij de Kaderbrief 2023 is de stelpost opgehoogd voor prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Op basis van recentere gegevens blijkt dat de inflatie hoger uitvalt dan eerder werd verwacht.

9.032

9.068

9.099

9.131

8.2.2 Bedrijfsvoering realiseren
De kosten in verband met de nazorg van de vliegramp nemen af.

-15

-15

-15

-15

Diverse operationele doelen
De kapitaallasten zijn opnieuw berekend en geactualiseerd op basis van de verwachte opleverdata van projecten.  De bijstelling in deze begroting wordt veroorzaakt door een verschuiving van de opleverdatum van een aantal projecten naar latere jaren. Omdat de provincie, conform de financiële verordening, start met afschrijven in het jaar na oplevering van een project leidt dit tot verschuivingen in de begrote kapitaallasten per jaar.

-1.611

-279

1.150

2.401

Diverse operationele doelen
De verwachte opbrengsten uit leges zijn geactualiseerd. Deze inkomsten zijn verspreid over meerdere operationeel doelen.
De volgende oorzaken leiden tot een verlaging van de begrote leges opbrengsten;
De legesopbrengsten WABO worden naar beneden gesteld. De begroting is gebaseerd op het aantal verwachte  aanvragen zoals die door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opgegeven.  
De begrote leges worden omhoog bijgesteld als gevolg van de meer kostendekkende tarieven voor met name de leges wegen- en vaarwegen.

370

260

145

95

Totaal mutatie begroting 2023

-4.875

-12.199

-1.999

12.293

Verloop begrotingssaldo

Begrotingssaldo conform kaderbrief 2023

-8.648

-18.010

-35.845

-22.052

Mutaties begroting 2023

-4.875

-12.199

-1.999

12.293

Begrotingssaldo 2023

-13.523

-30.209

-37.844

-9.759

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2022 12:35:56 met de export van 09/01/2022 12:15:37